Webwinkel / Internet fraude, wat kan je er aan doen?

 

Bedrog, oplichting, misleiding, vervalsen, gesjoemel, afzetterij, bedriegerij, knoeierij, dwaling, klauwen, stelen, ontvreemden, gappen, jatten, wegnemen, wegpakken, achteroverdrukken.

Er zijn heel veel verschillende woorden voor Fraude, wat eigenlijk gewoon manier van zelfverrijking is waarmee je een ander dupeert.

Helaas is internet fraude aan de orde van de dag en gebeurd net zo vaak of zelfs vaker als normale fraude.

Fraudeurs zitten niet stil en proberen op diverse en steeds nieuwe manieren producten via uw bedrijf op een zo goedkoop mogelijke manier te krijgen. Oftewel gratis en voor niets!

Maar wat kan je er aan doen? Zijn er manieren om fraude tegen te gaan?

Fraude/Diefstal, als u een (web)winkel heeft dan krijgt u er hoe dan ook mee te maken.

Er zijn helaas er geen goede cijfers over internet fraude in Nederland en de meeste getallen over internet fraude zijn een indicatie van wat het ongeveer zou kunnen zijn.

De getallen die ik heb gevonden vertellen het volgende, in 2009 waren gemiddeld 1,6% van de orders gevallen van fraude. In 2010 was dit gestegen naar gemiddeld 1,9%. Dit lijkt niet veel, maar als u niet uitkijkt kan fraude zo maar oplopen naar 5 tot 10% op uw totale orders.

Zeker als je de fraude meeneemt die via creditcards gedaan wordt. Onder creditcards is de fraude vaak het hoogste. Dan is tussen de 5 of 10 procent heel normaal. Dit ligt vaak zelfs nog hoger, en dan kan je de betaalmogelijkheid via creditcards kwijtraken omdat de creditcard maatschappij de fraude te hoog vindt.

Om de percentages wat kracht bij te zetten hier nog wat getallen. In 2010 was de schade door fraude 20 miljoen euro.  In 2011 is de fraude in het betalingsverkeer gestegen tot 92 miljoen euro!! Dit zal dit jaar (2013) nog eens een veelvoud zijn van wat het in 2011 was.

Helaas kan ik u vertellen dat Internet Fraude niet op te lossen is met een simpele formule of via wat aanpassingen op uw webshop. Internet fraude dient u serieus te nemen als u een webshop heeft en u dient er (helaas) dagelijks mee bezig te zijn.

Er zijn echter wel drie simpele stappen om te helpen bij het bestrijden van fraude.

  1. Observeer
  2. Detecteer
  3. Elimineer

In de komende weken zal ik artikelen schrijven over hoe je fraude op internet en dus in uw webshop kunt tegengaan. Nogmaals er is geen 100% oplossing en u zult altijd de 3 anti-fraude stappen moeten blijven volgen.

Nerd Herder ☆ Scrum Master ☆ Jira Ninja ☆ Freeletics evangelist ☆ Photo Shooter ☆ Dad ☆ Husband ☆ Zookeeper ☆ Blogger Fit Dutch Bodies ☆ Dutch

Site Footer