Waarom de winkels het verliezen van internet

Mediamarkt knettergek

en waarom ze het zelf verknallen.

Er gaat geen maand voorbij of ik lees een zielig verhaal van winkeliers over het feit dat de klandizie terug loopt en dat het allemaal de schuld van internet is.

Maar vraag ik me af, is het wel de schuld van internet…. en heb je gewoon niet zelf de boot gemist door te denken dat internet een tijdelijk iets zou zijn.

Maar ondertussen ben ik er wel achter dat dit het allemaal niet is. Veel winkeliers (en hun personeel) zijn gewoon lui en veel te veel verwent door het feit dat ze dachten dat de klant altijd wel naar hun toe zou komen!

Intertoys Goes helpt je echt niet.

Intertoys Goes
Laatst was ik in Goes bij Intertoys. Ik moest wat cadeau-tjes hebben voor wat kinderen en mijn eigen kroos mocht ook wat uitzoeken.

Ik wist dat er een soort van skylander swapforce deal was. Twee giants kopen en 1 gratis pakket met 3 kleintjes krijgen.

Toen ik bij de intertoys aan het zoeken was, begreep ik niet welke ik nu mocht meenemen. Op een gegeven moment gaf ik de hoop op en ben ik maar naar twee medewerkers gelopen die al geruime tijd stonden te ouwehoeren en daarbij echt niet 1 seconde dachten zullen we de klant is gaan helpen. Terwijl ze me toch echt al 10 minuten hadden zien lopen zoeken.

Toen ik vroeg hoe het zat met de actie wees er ééntje naar de andere kant van de winkel. Daar stond wel een bak waar ik het uit kon pakken.

Ik had gehoopt dat dit zou gebeuren.

Meneer, zal ik even met u meelopen dan zal ik u even helpen door met u mee te kijken.

Maar nee, nu kreeg ik het volgende gevoel.

Zeg, je ziet toch dat wij druk zijn met niets doen! Donder ff lekker op, ik ben hier om mijn uren vol te maken.

Ik heb maar gewoon wat meegepakt, hopende dat het bij de actie hoorde. (wat niet het geval was, want de kassière rekende het gewoon af. Zij had ook al niet het gevoel om de klant verder te helpen)

Tijdens het wachten in de rij viel mij wat dingen op. De rij achter mij werd alleen maar langer en langer en er was maar één kassa open, niemand … maar dan ook niemand van het personeel vond het nodig om kassa twee open te gooien.

Okay, het meisje wat achter kassa twee producten aan het prijzen was, mocht wellicht niet van haar baas de kassa open gooien. Maar er om vragen ging ze ook niet.

En dan had je de cheffin (ik denk dat ze dit was want ze liep als enige in een soort van Intertoys mantelpakje) die al helemaal geen zin had om wat te gaan doen. Ze liep een beetje rond door de winkel om te kijken of alles recht stond. Maar klanten helpen… nee nee…. daarvoor had ze dit baantje niet. Ze gaat natuurlijk niet het voetvolk helpen.

Ik rekende af (te veel dus, want die actie had ik niet goed gepakt) en dacht…. “Dat doe ik voortaan wel via internet!”.

Mediamarkt Middelburg maakt het te gek.

Mediamarkt middelburg
En dat bedoel ik niet echt positief.

Vandaag ging ik naar de Mediamarkt te Middelburg om een MELITTA Caffeo Bistro ERP Zwart aan te gaan schaffen.

Het geld brandde daadwerkelijk in mijn zak, dus het was mijn inziens appeltje eitje voor de mediamarkt om snel wat euri’s te verdienen.

Om 10:15 uur was ik binnen en liep ik gelijk door naar de koffie afdeling. Ik zag de MELITTA Caffeo Bistro ERP demo model in het Zilver staan maar kon geen doos waar een zwarte in zat (ook geen zilvere overigens) Dus op zoek naar een medewerker van de mediamarkt. Nou ben ik iemand die graag geholpen wil worden en geen 500 meter moet lopen om iemand te vinden.

Dus ik ging een beetje rondhangen rond de koffiemachines en kijken of een medewerker me zag in de veronderstelling dat wanneer hij of zij een wanhopige klant zag direct in actie zou komen.

Helaas…. ik wachte… en wachte…. en diverse medewerkers keken naar me…. maar in hun uitdrukking zag je het volgende.

Net doen of je niks ziet, laat een andere collega maar gaan helpen!

Maar daar zag ik plots 3 medewerkers die rond een tafeltje wat stonden te praten. Ik dacht dit is mijn kans. Maar op het moment dat er een klant hun richting in dreigde te gaan liepen ze gewoon een tafeltje verder om daar hun ge-ouwehoer verder voort te zetten.

Okay… mijn kinderen die ook mee waren… begonnen het ook irritant te vinden dus die wilde naar de games afdeling. Dan maar even daarheen, wellicht dat er daarna iemand van de mediamarkt zin heeft (en tijd) om me te helpen.

Na 10 minuten op de game afdeling wilde ik toch echt wel mijn Caffeo Bistro hebben.

Nog maar is kijken dan of iemand me alsjeblieft wil komen helpen.

Ondertussen maar een tweet de wereld in helpen.

Ik keek nog maar is naar de drie personeelsleden van de mediamarkt die nog steeds niet klaar waren met hun gezelligheidspraatje. En toen zag ik er ééntje langer naar mijn kijken.

En je zag het in zijn ogen.

Shit! Daar heb je zo’n #%@$#! klant die geholpen wil worden.

En ja hoor…. langzaam kwam hij dan toch mijn richting op.

Tijd genoeg voor mij om nog een bericht te twitteren.

De medewerker kwam bij me staan. Ik zei hem dat ik ik de Caffeo Bistro wilde maar dan wel liever een zwarte.

Een zwarte?

Vroeg de medewerker verbaast. (gelukkig had ik de folder van de mediamarkt bij waar ze beide in stonden)

Ja kijk, die staat in jullie folder!

Oh, ik ga even voor u kijken. (“zucht”)

Na letterlijk 10 seconden stond hij weer naast me. Dat hij dat zo snel kan opzoeken!

Sorry, we hebben hem niet, we kunnen hem wel voor u bestellen.

Toen ik hem vroeg hoe lang dat ging duren, kon hij daar geen antwoord op geven.

Hij komt binnen wanneer hij binnenkomt.

Ik heb hem toen vriendelijk verteld dat ik hem dan niet meer hoefde.

Ik dacht, ik koop hem wel op internet! En twitterde:

Dit gevoel kreeg ik dus bij de #mediamarkt vandaag.

Feit is dus dat wanneer deze medewerker me beter had geholpen, ik daardoor niet zo gefrustreerd was geweest, ik waarschijnlijk de Caffeo Bistro gewoon besteld had of misschien wel een hele andere had gekocht. Maar hij had helemaal geen zin om te helpen.

En ik had dus geen zin meer om iets te kopen.

Nee MediaMarkt,

Ik ben dus niet gek!

Winkelier, ga weer ondernemen! Spoor je personeel aan om de klant te helpen! Spoor je personeel aan om weer te gaan verkopen!

Nerd Herder ☆ Scrum Master ☆ Jira Ninja ☆ Freeletics evangelist ☆ Photo Shooter ☆ Dad ☆ Husband ☆ Zookeeper ☆ Blogger Fit Dutch Bodies ☆ Dutch

Site Footer