Is er nog nieuws, wat staat er op nu.nl, instagram nog leuke plaatjes, oh ja moet ook nog wat afmaken, tweakers.net, ping op telefoon, nog zoveel te doen, leuk een hobby maar wanneer, boek lezen geen tijd voor, boek lezen lukt niet… druk druk druk in mijn hoofd.

Herken je de chaos in je hoofd? En stel je jezelf ook vaak de vraag: “Hoe krijg ik in godsnaam meer focus?”

Weet je, ik ben eigenlijk heel blij. Want ik schrijf weer een blog artikel en dat vind ik leuk. Met het schrijven van blog artikelen kan ik mijn gedachten op digitaal papier zetten (nee ik ga niet aan een boek beginnen) en help anderen met mijn ideeën, oplossingen en gedachten spinsels. Zowel hier op vandersluijs.xyz als op vandersluijs.nl (oude site) en wat meer technisch op itheo.nl. Maar eigenlijk kom ik nooit toe aan het schrijven van artikelen. Want ik heb het of te druk of geen focus. En ik weet hoe het komt, maar hoe krijg ik meer focus?

Hoe krijg ik meer Focus!

Het instant bevredinginsaapje

Ja, ik heb er last van. Net zoals iedereen heb ik een Rationele Beslisser in mijn hoofd die meestal achter het stuur zit en de beslissingen neemt over wat ik zou moeten gaan doen. Maar daarnaast zit ook het instant-bevrederingsaapje (instant gratification monkey).

Dit aapje, vind alles leuk behalve wat er echt moet gebeuren omdat hij niet inziet dat dat belangrijk is. Het is geen schande om dit aapje te hebben, je moet hem alleen trainen.

Kijk het volgende Ted filmpje met Tim Urban dan weet je gelijk wat ik bedoel.

En heb je ook last van het aapje? Het is natuurlijk maar een voorbeeld van hoe snel je afgeleid kan worden door dingen die ‘ogenschijnlijk’ leuker zijn, maar dat zijn ze vaak niet. Het is een makkelijke dopamine voor je hersenen waar je keer op keer naar terug verlangt en eigenlijk heel makkelijk te krijgen zijn. Yup… door die rot aap die heel snel je richting Youtube, instagram, twitter of iets anders laat kijken.

En het is echt waar. Als ik even twitter open dan zit ik zo maar 20 minuten te scrollen en lees het ene na het andere bericht.. oh joepie… nog een bericht en nog één en nog één!! En als ik op Youtube zit zoek ik meestal op iets wat ik wil weten (hoe isoleer je een zolder) maar voor je het weet zit je oude “David Hasselhoff” filmpjes te kijken. Hoe leuk is dat! Heel leuk, maar je hebt er geen REET aan.

Hoe je jouw hersenen kunt laten focussen

Echt, we hebben het zelf zover laten komen. We zijn hele dagen bezig met van alles te checken. Mail, Instagram berichten, alle geweldige meldingen op Facebook, het Nieuws, Twitter, Slack, Bedrijfsmail, Skype, nog leuke dingen op Youtube….

Maar heel eerlijk, alle social media platformen werken keihard om je zo verslaafd mogelijk te maken aan hun platform. Want des te vaker jij op hun platform te vinden bent, des te meer data ze hebben en data is GOUD waard voor de adverterende partijen.

Kijk deze video van Chris Bailey op Tedx en wellicht begrijp je beter dat je alle afleidingen moet gaan stoppen en dat je door je te “vervelen” betere ideeën krijgt.

Door constante afleiding krijgen je hersenen geen rust meer en krijg je dus chaos in je hoofd en bijvoorbeeld geen goede ideeen meer!

En dat moet veranderen! In de komende artikelen ga ik je vertellen hoe ik dat ga doen… en inderdaad ik ga proberen om net zoals Chris Bailey minimaal 10 dagen social media vrij te leven…

Social Media Vrij leven, niet helemaal nieuw!

Okay, eerlijk is eerlijk… ik heb al eerder mijn Social media accounts opgezegd. Zie hier mijn zogenaamde Afkicken van Facebook. Totdat ik het weer nodig had om me aan te melden bij diverse MTB tours en Facebook Marketplace beter is om je spullen te verkopen. En ja… ik was daarvoor ook al een keer “gestopt” met facebook en ook nog met bijna alle social media.

Dus helemaal nieuw is het niet voor mij om te stoppen…. geloof me je houdt er een opgeruimd hoofd aan over en je hebt meer tijd. Tuurlijk…. ik ben toch ook zo nu en dan weer terug gegaan naar Social media maar ik weet eigenlijk heel goed dat het je helemaal niks brengt… dus de komende tijd….. ga ik de 10 of 20 of 30 dagen “No Social Media” Challenge aan!